باشگاه مشتریان که با نام‌های باشگاه هواداری، باشگاه وفاداری، باشگاه مشتریان وفادار نیز خوانده می‌شود در واقع یک نرم افزار مدیریت مشتری است. بر خلاف نرم افزار CRM (Customer Relation Managenet) ، که بر روی مدیریت روال پیشرفت انجام کار مشتری در یک سازمان یا کسب و کار تمرکز دارد، نرم افزار باشگاه مشتریان باید بر روی رفتار مشتری تمرکز داشته باشد و تحلیل درستی از رفتار مشتریان مانند تعداد دفعات مراجعه مشتری، فاصله بین مراجعات، مقدار خرید، مدت زمان از آخرین خرید، علاقه مندی‌های مشتریان، عادت‌های مشتریان و امثال آن داشته باشد تا بتوان بر اساس این تحلیل‌ها، تصمیمات درست در جهت تشویق مشتری به خرید یا مراجعه بیشتر گرفت و مدل کسب و کار را بر اساس علایق مشتری، نیازها و عادات او اصلاح نمود.

در مجموع برنامه‌های لویالتی (برنامه های وفاداری) یا همان باشگاه مشتریان دو هدف اصلی را دنبال می کنند

  • جمع آوری اطلاعات مربوط به مشتریان و کشف عادات و سلایق مشتری
  • ایجاد لویالتی و حس وفاداری در مشتری و تضمین بازگشت مجدد مشتری


بر اساس اهداف ذکر شده در جهت استراتژی‌های بازاریابی و وفادار کردن مشتری به یک کسب و کار، از کارت‌های وفاداری (Loyalty Card) به منظور کانال ارتباطی بین مشتریان و نرم افزار باشگاه مشتریان (Loyalty Club) استفاده می‌شود.


از این کارت‌ها در فروشگاه‌ها و مراکز خدماتی با نام‌های کارت لویالتی، کارت اختصاصی، کارت عضویت، کارت هواداری، کارت هدیه، کارت باشگاه مشتریان، کارت مشتریان VIP، کارت امتیاز دهی، کارت جایزه و ... یاد می‌شود که معمولا ظاهر این کارت شبیه به کارت‌های بانکی و از نوعا جنس PVC است. این کارت‌ها معمولا دارای نوار مغناطیسی و یا بارکد است که به راحتی توسط سخت افزاری که در کنار باشگاه مشتریان است خوانده می‌شود. این سخت افزار عمدتا یک دستگاه کارت خوان (POS) و یا یک بارکد خوان (Barcode Scanner) است.


پذیرنده (کسب و کار)، مشتری خود را در باشگاه مشتریان خود عضو می‌کند و به او یک کارت وفاداری می‌دهد، درصدی از خرید مشتری به عنوان اعتبار داخل این کارت شارژ می‌شود و مشتری می‌تواند در خرید بعد از این اعتبار استفاده کند، علاوه براین مشتری با هر خرید امتیاز خود را افزایش می‌دهد و با افزایش این امتیاز می‌تواند از پیشنهادات جذاب‌تر و متنوع تری استفاده نماید.


مشتری از این کارت برای استفاده از اعتبار خرید و جمع آوری امتیازات بیشتر استفاده می‌کند و اعتبار داخل کارت مشتری را وسوسه می‌کند تا دوباره از کالا یا خدمات شما استفاده کند.

مشتری با توجه به منافعی که این کارت دارد (بر خلاف کارت ویزیت)، در حفظ و نگهداری از این کارت تمام تلاش خود را دارد.


هر بار مشتری این کارت را در کیف پول خود می‌بیند یک بار کسب و کار شما در ذهن او یادآوری می‌شود و احتمال صحبت کردن مشتری در مورد شما با دیگران را افزایش می‌دهد.

باشگاه مشتریان هوشمند سازان ساجد