باشگاه مشتریان که با نام‌های باشگاه هواداری، باشگاه وفاداری، باشگاه مشتریان وفادار نیز خوانده می‌شود در واقع یک نرم‌افزار مدیریت مشتری است. بر خلاف نرم‌افزار CRM (Customer Relation Managenet) که بر روی مدیریت روال پیشرفت انجام کار مشتری در یک سازمان یا کسب‌وکار تمرکز دارد، نرم‌افزار باشگاه مشتریان باید بر روی رفتار مشتری تمرکز داشته باشد و تحلیل درستی از رفتار مشتریان مانند تعداد دفعات مراجعه مشتری، فاصله بین مراجعات، مقدار خرید، مدت‌زمان از آخرین خرید، علاقه‌مندی‌های مشتریان، عادت‌های مشتریان و امثال آن داشته باشد تا بتوان بر اساس این تحلیل‌ها، تصمیمات درست در جهت تشویق مشتری به خرید یا مراجعه بیشتر گرفت و مدل کسب‌وکار را بر اساس علایق مشتری، نیازها و عادات او اصلاح نمود.

در مجموع برنامه‌های لویالتی (برنامه‌های وفاداری) یا همان باشگاه مشتریان دو هدف اصلی را دنبال می‌کنند

  • جمع‌آوری اطلاعات مربوط به مشتریان و کشف عادات و سلایق مشتری
  • ایجاد لویالتی و حس وفاداری در مشتری و تضمین بازگشت مجدد مشتری

بر اساس اهداف ذکر شده در جهت استراتژی‌های بازاریابی و وفادار کردن مشتری به یک کسب‌وکار، از کارت‌های وفاداری (Loyalty Card) به‌منظور کانال ارتباطی بین مشتریان و نرم‌افزار باشگاه مشتریان (Loyalty Club) استفاده می‌شود.


از این کارت‌ها در فروشگاه‌ها و مراکز خدماتی با نام‌های کارت لویالتی، کارت اختصاصی، کارت عضویت، کارت هواداری، کارت هدیه، کارت باشگاه مشتریان، کارت مشتریانVIP، کارت امتیازدهی، کارت جایزه و ... یاد می‌شود که معمولاً ظاهر این کارت شبیه به کارت‌های بانکی و از نوعاً جنس PVC است. این کارت‌ها معمولاً دارای نوار مغناطیسی و یا بارکد است که به‌راحتی توسط سخت‌افزاری که در کنار باشگاه مشتریان است خوانده می‌شود. این سخت‌افزار عمدتاً یک دستگاه کارت‌خوان (POS) و یا یک بارکدخوان (Barcode Scanner) است.

پذیرنده (کسب‌وکار)، مشتری خود را در باشگاه مشتریان خود عضو می‌کند و به او یک کارت وفاداری می‌دهد، درصدی از خرید مشتری به‌عنوان اعتبار داخل این کارت شارژ می‌شود و مشتری می‌تواند در خرید بعدازاین اعتبار استفاده کند، علاوه بر این مشتری با هر خرید امتیاز خود را افزایش می‌دهد و با افزایش این امتیاز می‌تواند از پیشنهادهای جذاب‌تر و متنوع‌تری استفاده نماید.


مشتری از این کارت برای استفاده از اعتبار خرید و جمع‌آوری امتیازات بیشتر استفاده می‌کند و اعتبار داخل کارت مشتری را وسوسه می‌کند تا دوباره از کالا یا خدمات شما استفاده کند.

مشتری باتوجه‌به منافعی که این کارت دارد (بر خلاف کارت ویزیت)، در حفظ و نگهداری از این کارت تمام تلاش خود را دارد.

هر بار مشتری این کارت را در کیف پول خود می‌بیند یک‌بار کسب‌وکار شما در ذهن او یادآوری می‌شود و احتمال صحبت‌کردن مشتری در مورد شما با دیگران را افزایش می‌دهد.


باشگاه مشتریان هوشمند‌سازان ساجد

برای دیدن پرتال باشگاه مشتریان روی عکس کلیک نمایید.

هر بار که مشتری این کارت را در کیف پول خود می‌بیند یکبار دیگر کسب‌وکار شما در ذهن او یادآوری می‌شود و احتمال صحبت‌کردن مشتری در مورد شما با دیگران را افزایش می‌دهد.

کارت‌های وفاداری یک مزیت رقابتی خوب برای شما به نسبت رقبایتان محسوب می‌شود.

به‌راحتی می‌توانید از این کارت‌ها برای بازاریابی هدفمند، در قالب کارت‌های هدیه استفاده کنید.


زیرساخت‌های موردنیاز برای راه‌اندازی باشگاه مشتریان (Loyalty Program Needs)

شاید برایتان جالب باشد که بدانید، با وجود مزایا و فواید باشگاه مشتریان (برنامه وفادارسازی مشتری) و تأثیر شگفت‌انگیز آن بر روی یک کسب‌وکار، راه‌اندازی باشگاه مشتریان بسیار ساده است. به‌طورکلی زیرساخت لازم برای راه‌اندازی باشگاه مشتریان به سه دسته تقسیم می‌شود :

نرم‌افزار

سخت‌افزار

نیروی انسانی


نرم‌افزار

بزرگ‌ترین دلیلی که باعث می‌شود برنامه‌های وفادارسازی مشتریان فقط توسط برندهای بزرگ پیاده‌سازی و اجرا شوند هزینه‌های بالای نرم‌افزار باشگاه مشتریان است، برندهای بزرگ به‌خوبی می‌دانند که فقط در صورتی می‌توانند بهترین نتیجه را از باشگاه مشتریان خود بگیرند که برنامه وفادارسازی مشتریان به طور دقیق بر اساس اهداف و نیازهای آنها طراحی شده باشد، گران بودن دستمزدهای مربوط مشاوره‌های تخصصی در کسب‌وکار (MBA) و هزینه‌های مربوط به برنامه‌نویسی و همچنین هزینه‌های مربوط به توسعه این نرم‌افزارها باعث شده تا نرم‌افزار باشگاه مشتریان گران تمام شود.

شرکت هوشمند سازان ساجدبا اشراف به این امر بستری را فراهم آورده است تا هزینه تمام شده نرم‌افزار باشگاه مشتریان و راه‌اندازی یک برنامه وفاداری اختصاصی برای کسب‌وکارهای مختلف به طرز باورنکردنی کاهش پیدا کند.

سخت‌افزار

بسته به نوع نرم‌افزار باشگاه مشتریان، سخت‌افزار آن نیز متفاوت خواهد بود، معمولاً در راه‌اندازی باشگاه مشتریان از یک سو به سخت‌افزار سمت مشتری که همان کارت عضویت یا کارت وفاداری (Loyalty Card) است نیاز دارید. این کارت‌ها معمولاً از جنس کارت‌های بانکی (PVC 760 Micron) است و توسط یک نوار مغناطیسی یا بارکد و یا یک چیپ بر روی کارت شخصی‌سازی می‌شود. هر کارت به نام یک مشتری در نرم‌افزار باشگاه مشتریان تعریف می‌شود و اطلاعات این کارت منحصربه‌فرد است.

از سوی دیگر به سخت‌افزار سمت پذیرنده (سخت‌افزاری که ارتباط بین کارت وفاداری و نرم‌افزار باشگاه مشتریان را برقرار کند) نیاز است. این سخت‌افزار باتوجه‌به نوع کارت وفاداری متفاوت است و می‌تواند یک دستگاه پوز (POS) و یا یک دستگاه بارکدخوان باشد. باتوجه‌به اینکه ارتباط دستگاه‌های پوز باید از طریق بستر مخابراتی (خط تلفن و یا سیم‌کارت) برقرار شود، این دستگاه‌ها دارای محدودیت در استفاده هستند و استفاده از آنها در راه‌اندازی باشگاه مشتریان رو به کاهش است. این دستگاه‌ها جای خود را به اپلیکیشن‌ها و سخت‌افزارهایی داده‌اند که روی بستر اینترنت کار می‌کنند که علاوه بر راحتی در استفاده می‌توانند در همه‌جا قابل‌استفاده باشند.

نیروی انسانی

نیروی انسانی یکی از تعیین‌کننده‌ترین عوامل در موفقیت یا عدم موفقیت یک باشگاه مشتریان است، هرچه اجرای برنامه‌های وفادارسازی مشتریان توسط نیروی انسانی یک فروشگاه یا مرکز خدماتی منظم‌تر و دقیق‌تر اجرا شود، به همان نسبت درصد تأثیرگذاری باشگاه مشتریان در آن کسب‌وکار نیز افزایش می‌یابد.

اما یک باشگاه مشتریان حرفه‌ای و اصولی باید طوری طراحی و پیاده‌سازی شده باشد که کمترین نیاز را به نیروی انسانی داشته باشد و درعین‌حال کمترین وقت را از او و مشتری تلف کند. کار با نرم‌افزار باشگاه مشتریان باید برای اپراتور ساده و کاربردی باشد تا در زمان شلوغی فروشگاه یا مرکز خدماتی نیز بتواند عملیات عضویت و ثبت تراکنش را به‌سرعت انجام دهد.

از سایر زیرساخت‌های موردنیاز در راه‌اندازی باشگاه مشتریان (بسته به نوع نرم‌افزار باشگاه مشتریان) شاید بتوان به خط تلفن یا اینترنت یا نیاز به ارتباط بین نرم‌افزار باشگاه مشتریان و نرم‌افزار حسابداری یا صندوق فروشگاهی اشاره کرد.

در خصوص رشد و موفقیت، باشگاه مشتریان، نیروی متخصص لازم، هزینه‌های جانبی، بستر نرم‌افزار و خروجی‌های باشگاه مشتریان خود تردید دارید؟ ما با انجام مطالعات داخلی و بررسی محیط پیرامون، چشم‌انداز روشنی از کسب‌وکار وفاداری به شما ارائه خواهیم داد.

ایجاد ارتباط نرم‌افزار با سایر سیستم‌ها، اجرا سناریوها، قوانین و سفارشی‌سازی مدل‌های ارتباطی، صرفاً بخشی از خدمات نرم‌افزاری ماست. ضمن ارائه اپلیکیشن موبایل و پنل تحت وب به مشتری، آماده ارتباط با سایر باشگاه‌ها خواهید بود.

برای کسب سود از باشگاه مشتریان، نگهداری از این موجود زنده و دوست‌داشتنی ضروری است. رسیدن به اهداف شما مانند افزایش فروش، افزایش رضایت، افزایش تعداد اعضا یا توسعه آگاهی برند و ... را با ضمانت قطعی از ما بخواهید!

با به‌وجودآمدن عرصه کسب‌وکارهای اینترنتی و رشد سریعی که این بازار به خود گرفته، همواره با عبارات جدیدی روبه‌رو می‌شویم که نیاز است دایره لغات خود را متناسب با آن افزایش دهیم. حتماً برای شما هم پیش‌آمده که باشگاه مشتریان چیست؟ و اصلاً چرا باید از چنین چیزی برای رشد کسب و کارمان استفاده کنیم. حفظ مشتریان یکی از اصول تجارت است. در مانیفست تجارت که در سال‌های اخیر تدوین شده است، حفظ کردن مشتریان قبلی و تبدیل آنها به مشتریان وفادار، علاوه بر افزایش مصرف و سود از جانب مشتری‌های پیشین، آنها را تبدیل به عواملی برای بازاریابی بنگاه اقتصادی می‌کند. در این مقاله قصد داریم به معرفی مزایا و معایب حفظ باشگاه مشتریان با استفاده از پیامک بپردازیم.

مزایا و معایب باشگاه مشتریان چیست؟

باشگاه مشتریان جایی برای جمع‌شدن و شناسایی مشتری‌های وفادار برای دادن پاداش و امتیاز اقتصادی به آنهاست. تشویق کردن مشتری به مصرف بیشتر، یکی از اهداف باشگاه مشتریان است. هدف اصلی این باشگاه، تبدیل مشتریان فعلی به مشتری‌هایی همیشگی است. قانون باشگاه مشتریان این است که یک مشتری وفادار که از کالاها و خدمات یک سازمان یا فروشگاه بیشتر استفاده می‌کند، باید سهم بیشتری از امتیازات اقتصادی آن سازمان فروشگاه ببرد. این کار باید به نحوی صورت گیرد که دیگر برندهای مشابه، نتوانند به‌سادگی مشتری را به سمت کالاهای خود سوق دهند. نرم‌افزارهای باشگاه مشتریان از زمانی شکل گرفت که صاحبان کسب‌وکارها پی بردند که رقابت آنها برای جذب مشتری به متفاوت بودن محصول و نحوه ارائه خدمات به مشتری وابسته است. به این شکل، مشخص است که داشتن مشتریانی وفادار، یک موقعیت نادر و کمیاب است که به‌راحتی حاصل نمی‌شود.


باشگاه مشتریان

مهم‌ترین هدف باشگاه مشتریان، بازگشت مشتری است. باشگاه مشتریان این کار را با دادن آفر به مشتری، برای خرید مکرر آنها جهت قدردانی از مشتری انجام می‌دهد. در حقیقت وفاداری زمانی شکل می‌گیرد که مشتری حامی کسب‌وکار بوده و به آنجا اعتماد کند و به آن محیط برای خرید، علاقه‌مند باشد. باشگاه مشتریان، با تشویق و برقراری ارتباط با مشتری، وی را ترغیب به خرید بیشتر می‌کند. این رفتار در طولانی‌مدت، جزو عادت مشتریان خواهد شد.

ذخیره بانک اطلاعاتی مشتری

با ثبت‌نام مشتری در باشگاه مشتریان، اطلاعات مشتری، در پایگاه‌داده کسب‌وکار جمع‌آوری می‌شود. این اطلاعات می‌تواند امکان ارتباط با مشتری برای بازاریابی را ایجاد کند. اطلاعات موجود می‌تواند یک زاویه دید دقیق از رفتار مشتری، نیازها و خریدهای وی در اختیار شما قرار دهد تا شما بتوانید مدیریت بهتری بر کسب‌وکارتان داشته باشید. وقتی شما به شماره‌تلفن مشتری دسترسی داشته باشد با خرید پنل ملی پیامک می‌توانید در مواقع خاص برای وی پیامک داده و او را فروش خود باخبر کنید.


کارت وفاداری

افزایش خرید مشتری

کسب‌وکاری که باشگاه مشتریان ایجاد کرده باشد، از طریق اقداماتی مانند آفر و یا ایجاد حراج و پیشنهاد تخفیف خرید، مشتری را جذب خود می‌کنند. نمونه این تخفیفات را می‌توان در شرکت‌های فروش بلیط‌های هواپیمایی به‌وضوح مشاهده کرد. این شرکت‌ها از طریق خرید پنل‌های پیامکی تخفیفات خود را برای هر کیلومتر، به اطلاع مشتریان خود می‌رسانند.

ارتباط با مشتری

باشگاه مشتریان، ارتباط با مشتری را برای شما آسان‌تر می‌کند. ارتباط داشتن با مشتری سبب می‌شود که بهتر محصولات خود را معرفی و تبلیغ کنید. ارتباط داشتن با مشتریان، احساس زنده‌بودن کسب‌وکار را برای شما ایجاد می‌کند با انتقال این حس به مشتری‌ها و مخاطبانتان می‌توانید آنها را بهتر به سمت خرید محصول و استقبال از آن جذب کنید.

کاهش مشتری‌های کم سود

نرم‌افزار باشگاه مشتریان، این قابلیت را دارد که مشتری‌ها و مخاطبان را دسته‌بندی کند. از این طریق، مشتری‌هایی که سود کمتری دارند از مشتریان سودده، جدا می‌شوند. با جداکردن مشتریان کم سود، می‌توانید وقت و انرژی بیشتر را صرف مشتریانی که سود دارند کرده و سود بیشتری از کسب‌وکار خود ببرید.


باشگاه مشتریان

معایب باشگاه مشتریان چیست؟

یکی از معایب باشگاه مشتریان این است که نمی‌تواند رفتار وفاداری را به‌درستی تشخیص دهد. به این مفهوم که نمی‌تواند تشخیص دهد که آیا مشتری که به طور دائم خرید می‌کند، به این محصولات نیاز داشته یا به دلیل مزایای باشگاه، از شما خرید کرده است به هر روی وفاداری یک احساس است و نمی‌تواند از طریق باشگاه، مورد سنجش قرار گیرد اما می‌توان راهکارهای دیگری برای تشخیص این وفاداری از طرق مختلف ایجاد کرد. برای مثال می‌توان به مشتری بابت نوشتن یک تحلیل یا تمجید پاداش دهید. از این طریق می‌توان مشتری‌های وفادار را شناسایی کرد. نظرسنجی هم یکی از مواردی است که می‌تواند در این زمینه کارساز باشد.

ایجاد تعادل در خرید مشتری

تخفیف در باشگاه مشتریان، اگر به‌صورت اصولی و استاندارد دنبال نشود، کسب‌وکار شما را دچار آسیب می‌کند؛ بنابراین تخفیف اگرچه سبب جذب مشتری می‌شود اما می‌تواند یکی از ضعف‌های باشگاه مشتریان باشد. برای اینکه در کسب‌وکار خود زیان نکنید باید راهکار خود را با هوشمندی دنبال کرده و استراتژی دقیق‌تری را پیش گیرید.

پخش فروش

همان‌طور که یک محصول می‌تواند در هرجایی باشد و به فروش برسد. هر کسب‌وکاری ممکن است برای خود باشگاه مشتریان داشته و مشتری‌های وفادار خود را داشته باشند. این باشگاه‌ها هریک مزایای خود را دارند؛ بنابراین رقابت در بین آنها برای به‌دست‌آوردن یا ازدست‌دادن مشتری بسیار زیاد است. در این موارد، کپی‌برداری از شیوه‌های تبلیغی و جذب مشتری از یکدیگر پاسخگو نخواهد بود. پس در هنگام راه‌انداختن باشگاه مشتریان، کیفیت را در نظر بگیرید و ایده‌های مناسبی را برای جذب مشتری طراحی کنید.


باشگاه مشتریان ساجد

اطلاعات محدود مشتریان

اطلاعات مخاطبان در باشگاه مشتریان، محدود هستند. گاهی ممکن است رقبا هم در این باشگاه حضور پیدا کرده و خرید کنند اما شما از اینکه آنها رقیب هستند مطلع نشوید. برخی مشتری‌ها هم از خود، اطلاعات چندانی نمی‌دهند. این قضیه سبب می‌شود که دید شما محدود شود. بااین‌حال داشتن همان اطلاعات کم هم از مشتری‌ها، اگر درست مدیریت و جمع‌آوری و شناسایی شود، می‌تواند تبدیل به مشتریان وفادار شده و سود زیادی را برای کسب‌وکار شما ایجاد کنند.

حفظ باشگاه مشتریان به کمک ساجد پیامک

یکی از بهترین راه‌های ارتباط با مشتری و تبدیل آن به مشتری وفادار، استفاده از پنل پیامکی است. پیامک به دلیل دردسترس‌بودن، بهتر از هر رسانه دیگر می‌تواند ارتباط با مشتری را حفظ کند. برای اینکه مشتری‌های وفادار بیشتری داشته باشید کافی است پنل اس‌ام‌اس ساجد پیامک را خریداری کرده و شماره مشتریان خود را که از شرکت و یا فروشگاه شما خرید می‌کنند در آن وارد کنید. یکی از قابلیت‌های این سامانه پیام کوتاه امکان ذخیره خودکار و هوشمند شماره افراد در دفترچه تلفن برای عضویت در باشگاه است. به‌عنوان نمونه می‌توانید به کمک یک استند در مغازه و یا فروشگاه خود، از مشتریان بخواهید تا با ارسال یک عدد خاصی به شماره پیامکی اختصاصی که خریداری کرده‌اید در باشگاه مشتری عضو شده و از تخفیفات و مزایای عضویت در این باشگاه بهره‌مند شوند. یا اینکه با داشتن شماره مشتریان، می‌توانید به تعداد بی‌نهایت دفترچه تلفن برای امور مختلف ایجاد کرده و یکی از آنها را به‌عنوان باشگاه مشتری در نظر بگیرید. سپس با دادن پیامک‌های تبلیغاتی با مشتریانتان ارتباط برقرار کرده و فروش خود را افزایش دهید و در مواقع لزوم در مورد کارکرد شرکت و یا ارائه خدمات خود به مشتریان، از آنها نظرخواهی کنید.