هوشمندسازی کسب‌وکار اصطلاحی است که از اواسط دهه ۱۹۹۸ میلادی مطرح گردید و به معنای تبدیل داده‌ها از شکل اولیه آنها به چیزی است که تصمیمات تجاری بتوانند بر آن اساس گرفته شوند.

این عبارت همچون چتری است که سایر نظام‌های مرتبط با داده شامل انبار داده، داده‌کاوی (Data Mining)، تحلیل آماری، پیش‌بینی و پشتیبانی از تصمیم را به یکدیگر مرتبط می‌کند.

در تعریف دیگری، هوشمندی کسب‌وکار یعنی فرایند بالابردن سوددهی سازمان در بازار رقابتی با استفاده هوشمندانه از اطلاعات موجود در سازمان در فرایند تصمیم‌گیری تعریف شده است.

هوشمندسازی کسب‌وکار

فواید استفاده از هوشمندسازی کسب‌وکار در سازمان

بیشترین بهره‌مندی به‌دست‌آمده از هوشمندسازی کسب‌وکار، امکان دسترسی بی‌واسطه به داده‌ها توسط تصمیم‌گیرندگان در تمام سطوح سازمان است. در این صورت این افراد قادر خواهند بود که با داده‌ها تعامل داشته باشند و آنها را تحلیل کنند و در نتیجه بتوانند کسب‌وکار را مدیریت نمایند، کارایی را بهبود بخشند، فرصت‌ها را کشف کنند و کارشان را با بازدهی بالا انجام دهند.

در ساده‌ترین حالت هوشمندی کسب‌وکار اطلاعاتی راجع به وضع کنونی کسب‌وکار به مدیران تحویل می‌دهد. با استفاده از هوشمندی کسب‌وکار، اطلاعات در زمان مناسب و با انعطاف بیشتری در اختیار مدیران قرار داده می‌شود.

درصورتی‌که یکی از شاخص‌های کسب‌وکار ازقلم‌افتاده باشد یا خارج از برنامه‌ریزی باشد، هوشمندی کسب‌وکار به کاربران این امکان را می‌دهد که جزئیات را شکافته و به دلیل این اتفاق پی ببرند و تصمیمات مقتضی را برای جبران وضعیت موجود بگیرند.

هوشمندی کسب‌وکار (Business Intelligence) یا هوش تجاری

مجموعه‌ای از نظریات، روش‌ها، فرایندها، معماری‌ها و فناوری‌هایی است که برای تبدیل داده خام به اطلاعات مفید و معنادار استفاده می‌شود. اطلاعات کسب‌وکار مقادیر بزرگی از اطلاعات را برای شناسایی و توسعه فرصت‌های جدید بکار می‌گیرد. بهره‌بردن از فرصت‌های جدید و اعمال یک استراتژی اثربخش می‌تواند مزیت بازار رقابتی و پایداری بلندمدت به ارمغان بیاورد.

اطلاعات کسب‌وکار می‌تواند در مقاصد کسب‌وکاری ذیل بکار برود تا در کسب‌وکار منجر به تحقق ارزش بشود:

  • مدیریت
  • تحلیل فرآیند
  • گزارش
  • تعامل
  • مدیریت دانش

به‌عنوان مدیر ارشد و یا میانی کسب‌وکار و یا به‌عنوان کارشناسی که مسئول ارائه و آنالیز اطلاعات و داده‌ها هستید، چقدر با مشکلات زیر روبرو می‌شوید؟

  • دریافت گزارش‌های جمع‌بندی ( Aggregated ) نشده با سطح جزئیات بالا مانند لیست‌های طولانی
  • دریافت گزارش‌ها و اطلاعات غلط
  • دریافت دیر اطلاعات به‌طوری‌که ارزش اطلاعاتی آنها از بین رفته است و صرف وقت زیاد برای تحلیل یک گزارش قدیمی
  • عدم یکپارچگی اطلاعات و به عبارت بهتر پخش اطلاعات در مثلاً فایل‌های Excel مختلف با فرمت‌ها و فرمول‌های مختلف
  • حتی در یک حوزه مانند واحد برنامه‌ریزی و کنترل پروژه، واحد منابع انسانی و یا مالی
  • امکان دریافت اطلاعات و گزارش فقط از یک جزیره اطلاعاتی و یا وجود جزیره‌های اطلاعاتی مختلف
  • مانند مدیریت منابع انسانی، فروش، تأمین، مالی و … درحالی‌که در اغلب اوقات، همخوانی بین گزارش‌های این جزایر اطلاعاتی! وجود نداشته و گزارش یک جزیره! گزارش دیگر را نقض می‌کند.
  • زمان انتظار زیاد حتی بیش از یک ساعت برای پردازش پرس‌وجو ( Query ) ها و نمایش اطلاعات و ارائه گزارش ها
  • عدم دریافت اطلاعات و گزارش ها روی گوشی های همراه و تبلت و …
  • صرف زمان قابل توجه جهت فعالیت های تکراری و فاقد ارزش افزوده برای تولید گزارش های تکراری ماهانه و هفتگی
  • و خیلی مشکلات دیگر….

به‌عنوان مدیر و یا کارشناس تقریباً هر روز با این مشکلات روبرو هستید…

بیشترین تأثیر مشکلات در دسترسی به اطلاعات در تصمیم‌گیری‌های سازمانی است.