باشگاه مشتریان دقیقا چه کمکی به کسب و کار شما میکند؟
چنانکه در مقدمه مقاله هم گفتیم، باشگاه مشتریان با ایجاد حس وفاداری و تعهد به مشتریان فعلی یا سابق، باعث حفظ رابطه شرکت با مشتری میشود. سیاستهای باشگاه مشتریان، با دو روش کلی پیگیری میشود:
- روش اول: گردآوری مجموعهای از اطلاعات مربوط به مشتری
فروشندگان یا متصدیان کسب و کار شما، باید تلاش کنند تا از مشتریان اطلاعات خاصی را دریافت کنند؛ مواردی نظیر شماره تلفن همراه، تاریخ تولد و علاقه مشتری به نوع خاصی از کالا از جمله اطلاعاتی هستند که در روند ایجاد یک باشگاه مشتریان بسیار مفید هستند.
- روش دوم: به وجود آوردن حس وفاداری در قلب مشتری
فروشگاه یا کسب و کار شما، با تئوریها و روشهای متعددی باید حسی حاکی از وفاداری را در دل مشتری ایجاد کند، این نکته یکی از اساسیترین سیاستهای باشگاه مشتریان است. برای درک بهتر این نکته، یک مثال ساده و دمدستی را مرور میکنیم: نرمافزار رزرو آژانس اسنپ، گاهگاهی با ارسال کدهای تخفیف به مشتریان خود، به آنها القا میکند که مجموعه اسنپ به فکر جیپ مشتریان است و به همین منظور کدهای تخفیف مناسب و بهصرفه برای آنها ارسال میکند. این ایده، یکی از چندین روش ایجاد حس وفاداری در دل مشتری است.
هوشمند سازان ساجد چه راههایی برای ارتقا باشگاه مشتریان شما پیشنهاد میکند؟
اکنون که روشهای جذب و وفادار کردن مشتری را بصورت کلی بررسی کردیم، باید توجه شما را به راهکارهای طلایی مجموعه هوشمندسازان ساجد برای ارتقا باشگاه مشتریان جلب کنیم. البته فراموش نکنید که هوشمندسازان ساجد راهکارهای متعددی متناسب با کسب و کار و تجارت شما برای ارتقا ارتباط شما با مشتری طراحی خواهد کرد اما موارد زیر، بارزترین و نتیجهبخشترین روشها برای راهاندازی یک باشگاه مشتریان هستند.
کارتهای وفاداری (loyalty card)
کارتهای لویالیتی با عنوانهایی نظیر کارت هواداری، کارت عضویت، کارت باشگاه مشتریان، کارت vip یا کارت هدیه در بین فروشندگان و کارفرمایان معروف هستند. کارتهای وفاداری از نظر ظاهری کاملا شبیه به کارتهای بانکی هستند؛ کارتهایی با جنس pvc که نوار مغناطیسی و بارکد دارند، البته طرح روی کارتها متناسب با هر کسب و کاری، متفاوت خواهد بود.
فرایند کارتهای وفاداری به این شکل است که ابتدا شما گروه خاصی از مشتریان را انتخاب میکنید (مثلا مشتریانی که تا سطح مشخصی خرید کنند.) اطلاعات آنها را وارد سیستم میکنید و یک کارت وفاداری در اختیار آنها قرار میدهید؛ مشتری در دفعات بعدی که به فروشگاه یا دفتر شما بیاید، با ارائه این کارت شناخته خواهد شد. کارتهای وفاداری به کمک دستگاههایی که شبیه به دستگاه کارتخوان هستند، شناسایی میشوند؛ به بیان دیگر، شما برای استفاده از کارتهای وفاداری، باید از یک دستگاه سختافزاری نیز استفاده کنید، این دستگاههای سختافزاری معمولا کارتخوان (Pos Machine) یا بارکدخوان (Barcode Scanner) هستند.
حالا سوال اینجاست که این کارتها دقیقا چه فایدهای دارند؟
روند استفاده از کارتهای وفاداری به این شکل است که مشتری پس از خرید یا دریافت خدمات از مجموعه شما، مقداری اعتبار یا تخفیف دریافت میکند؛ این اعتبار در کارت وفاداری مشتری ذخیره میشود، مشتری با خریدهای بیشتر و رفت و آمد زیادتر به فروشگاه شما، امتیازها و اعتبارات بیشتری دریافت میکند و به خرید از فروشگاه شما مشتاقتر میشود. بگذارید منظور را با یک مثال واضح کنیم: یک مشتری به فروشگاه شما میآید و یک میلیون تومان خرید میکند، شما کارت وفاداری این مشتری را برابر با سی درصد از خرید او شارژ میکنید و به او میگویید که در خریدهای بعدی بیست درصد تخفیف تا سقف سیصد هزار تومان نزد شما اعتبار دارد. چنین روشی مشتری را ترغیب میکند تا باز به فروشگاه شما برگردد و از این تخفیف استفاده کند.
البته مورد بالا، تنها فایده کارت وفاداری نیست؛ کارتهای وفاداری کارکردهای بسیاری برای کسب و کارها دارند. موارد زیر، دیگر کارکردهای کارتهای اعتباری است:
کارت وفاداری تا حدودی مانند یک کارت ویزیت است، اما یک کارت ویزیت باارزش؛ چراکه از پی وی سی ساخته شده و شکل و شمایل زیباتری دارد، در نتیجه مشتری به سختی آن را دور میاندازد و با دیدن این کارت در کیف پول خود، به یاد فروشگاه یا کسب و کار شما میافتد.
کارتهای وفاداری نقش کارتهای هدیه را هم بازی میکنند؛ شما میتوانید مشتریان خود را تشویق کنید که کارتهای اعتباری فروشگاه شما را به دوستان یا عزیزان خود هدیه بدهند تا آنها هم از تخفیفها و اعتبارهای باارزش بهرهمند شوند. حتی فروشگاه شما میتواند درخواست تولید کارتهای هدیه را بدهد که مخصوص کادو دادن هستند.
استفاده از کارت وفاداری راهی ایمن و هوشمندانه برای رقابت با دیگر کسب و کارهاست؛ شما با اعمال تخفیفها و اعتبارهای بیشتر یا برنامههای جذابتر، عرصهای نوین برای رقابت در اختیار خواهید داشت.
ارتباط با مشتری
زمانیکه از ارتباط با مشتری صحبت میکنیم، راهکارهای زیادی برای عملی کردن این مسئله به ذهن ما خواهد آمد . نکته اینجاست که ما باید کمهزینهترین و موثرترین راهکار و بهترین زیر ساخت برای ایجاد یک باشگاه مشتریان را برای ارتباط با مشتری انتخاب کنیم و مواظب باشیم تا حریم خصوصی مشتری را نشکنیم؛ احتمالا همه ما با کمپانیها و شرکتهای متعددی سر و کار داشتهایم که به علت ارسال بیش از حد پیامک یا مواردی این چنینی، اسم و رسمشان را در دل ما از دست دادهاند و به راحتی از چشم ما افتادهاند. پس باید تلاش کنیم که در زمینه ارتباط با مشتری، یک حریم و مرز مشخص را حفظ کنیم.
مجموعه هوشمندسازان سجاد یک بسته استثنایی برای ارتباط با مشتری تدارک دیده است؛ این بسته که با نام "ساجدپیامک" در اختیار کسب و کارها قرار میگیرد، به کارفرمایان و شرکتها این امکان را میدهد که اطلاعات تماس مشتریان را به راحتی در یک بانک اطلاعاتی ذخیره کنند و پس از آن، پل میان فروشنده و مشتری را حفظ کنند.
ساجدپیامک ویژگیهای مثبت بسیار زیادی دارد؛ یکی از این ویژگیها، ذخیرهسازی خودکار یا هوشمند شماره تلفن در بانک اطلاعاتی است. به عنوان نمونه، شما میتوانید یک استند یا پوستر در محل کار خود نصب کنید که بر روی آن نوشته باشد: برای ارتباط با کسب و کار ما، عدد فلان را به فلان شماره پیامک کنید. وقتیکه مشتری این کار را انجام دهد، سیستم بصورت خودکار شماره او را در بانک اطلاعاتی گسترده شما ذخیره خواهد کرد. این سیستم، به صورت خودکار مشتریان را در باشگاه مشتریان نیز عضو خواهد کرد.
ویژگی دیگر ساجدپیامک، امکان ایجاد دفترچه تلفنهای بیشمار است. سیستم به شما این توانایی را میدهد که هر گروه از مشتریان را در یک دفترچه تلفن مجزا قرار دهید و در مواقع مختلف با ارسال پیامک حاوی کد تخفیف، اطلاع از اجناس جدید یا اطلاع از اعتبارهای جذاب آنها را به سمت فروشگاه خود هدایت کنید. دفترچه تلفنهای مجزا به شما این امکان را میدهد که مشتریان خود را براساس قدرت خرید یا فاکتورهای دیگر، ردهبندی کنید و به هر گروه از مشتریان، متناسب با شرایطشان پیامک خاصی ارسال کنید.
باشگاه مشتریان چه مزیتهای دیگری برای کسب و کار شما دارد؟
در قسمتهای قبلی، چند مورد از مهمترین ویژگیهای مثبت ایجاد یک باشگاه مشتریان را از نظر گذارنیم؛ در این قسمت، قصد داریم سایر مزیتهای باشگاه مشتریان را مرور کنیم:
ضمانت بیشتر برای بازگشتن مشتری
مدیران کسب و کارها به خوبی میدانند که این روزها با افزایش بیش از پیش تجارتها، مشتریان به راحتی از دست میروند؛ دلایل زیادی باعث میشود که مشتریان شما جذب کسب و کارهای رقیب شوند و به راحتی قید خرید کردن از شما را بزنند. باشگاه مشتریان با روشها و تئوریهای مخصوص به خود، تلاش میکند که بخش قابلتوجهی از این ریزش مشتری را جبران کند، یا به بیان دیگر، مشتریها را وفادارتر کند.
ایجاد یک بانک اطلاعاتی کامل؛
شما با دریافت مشخصات مشتری (مشخصاتی مانند شماره تلفن، تاریخ تولد، نام خانوادگی و علاقهمندیهای مشتری) به راحتی میتوانید یک پل ارتباطی میان فروشگاه و مشتری ایجاد کنید. باشگاه مشتریان و نرم افزارهای مربوط به آن به شما کمک میکنند که این فرایند با حساسیت بیشتری دنبال شود و در نهایت، حاصل بهتری در حفظ مشتریان فعلی با باشگاه مشتریان داشته باشد.
ترغیب مشتری به خرید بیشتر.
همانطور که در قسمتهای قبلی توضیح دادیم، مشتری با دریافت تخفیفها و اعتبارات مخصوص فروشگاه شما به خرید بیشتر ترغیب خواهد شد. بدیهی است که مشتری با خرید بیشتر، تخفیف بیشتری دریافت میکند. این سیاست تخفیف بیشتر، برای شما یک برگ برنده است؛ چراکه شما با اعمال این ایده، مشتریهای کمسود را کنار میگذارید و با خریدارانی مواجه میشوید که همیشه با پول بیشتری به فروشگاه شما آمدهاند.