دیجیتال مارکتینگ دقیقا یعنی چه و چگونه به کسب و کار شما کمک میکند؟
دیجیتال مارکتینگ دقیقا یعنی چه؟
دیجیتال مارکتینگ (digital marketing) به سادگی چنین معنا میشود:
بازاریابی دیجیتال یا بازاریابی از راه دور.
با گسترده شدن امکانات ارتباطی، مانند رادیو، تلفن، تلویزیون و حالا اینترنت، کسب و کارها کوشیدند تا فرایند تبلیغات و بازاریابی خود را با این ابزارها هم پیگیری کنند. تا قبل از چنین اکتشافاتی، بازاریابی و تبلیغات صرفا از طریق برخورد رو در رو انجام میشد؛ حالا میتوانید تصور کنید که چنین قدمی، موجب چه تغییر و تحولی در عرصه بازاریابی شده است!
دیجیتال مارتینگ چگونه به کسب و کار شما کمک میکند؟
اکنون که دیجیتال مارکتینگ را تعریف کردیم و گفتیم که هر نوع بازاریابی از راه دور، از تبلیغات رادیو گرفته تا مقالات سئو شده و وبسایتهای نوین، دیجیتال مارکتینگ محسوب میشود، باید به این موضوع بپردازیم که این استراتژی چه کمکی به کسب و کار شما خواهد کرد.
بازاریابی دیجیتال، از چندین زاویه دید، یک گزینه مناسب برای رونق دادن به تجارت و کسب و کار اینترنتی است. در ادامه این مقاله، به این ویژگیهای مثبت میپردازیم:
- دیجیتال مارکتینگ هدفمندترین نوع بازاریابی است؛
احتمالا تا حالا برای شما هم پیش آمده که در گوگل به جستجوی یک مدل پالتو یا هر جنس دیگری برای خرید پرداختهاید و چند روز بعد که قصد کردهاید یک موضوع دیگر را در گوگل جستجو کنید، با یک صحنه عجیب مواجه شدهاید: گوگل بصورت اتوماتیک، جدیدترین طرحهای پالتو را در تبلیغات حاشیه صفحه به شما نشان میدهد.
در لحظات اول، باور نمیکنید که موتور جستجوی گوگل اینقدر دقیق و هوشمند باشد؛ اما باید بگوییم که موتور جستجوی گوگل بسیار بیشتر از این حرفها هوشمند است.
بزرگترین ویژگی دیجیتال مارکتینگ، یک بازاریابی صددرصد هدفمند است؛ یعنی شما میدانید که درصد کمی از تبلیغات یا فعالیتهای شما برای بازاریابی به هدر رفته است و بیشترشان به دست کسانی رسیده که واقعا مشتری کالای شما هستند.
- دیجیتال مارکتینگ بسیار کمهزینهتر از روشهای دیگر بازاریابی است؛
وقتی دیجیتال مارکتینگ را با روشهای سنتی تبلیغ و بازاریابی مقایسه کنید، متوجه میشوید که اینترنت و ابزار آنلاین بسیاری از واسطهها را حذف کردهاند. شما دیگر نیازی به اختصاص دادن بودجه برای نیروی بازاریاب، هزینه چاپ تراکت یا حتی هزینه سوخت ندارید؛ چراکه اینترنت و ابزار نوین، همه این موارد را جبران میکنند.
- دیجیتال مارکتینگ در وقت شما و مشتریان صرفهجویی میکند.
بازاریابان سنتی بسیاری از وقت خود را صرف صحبت کردن با افرادی میکنند که در نهایت امر، قصد خرید کالا را ندارند یا اساسا خریدار نیستند. این مسئله به راحتی در دیجیتال مارکتینگ کنار میرود. تصور کنید که شما قصد دارید برای یک کالای خاص تبلیغات کنید. اگر مشتری نیازی به این کالا نداشته باشد، به راحتی از کنار آن عبور میکند و در وقت شما و وقت خود صرفه جویی میکند. همچنین شما میتوانید با استفاده از تیترهای جذاب و ساخت ویدئو، محتوای متنی یا عکسهای خیرهکننده، نیاز به خرید این کالا را در مخاطب خود ایجاد کنید؛ این یک مزیت است که بازاریابیهای سنتی از آن بیبهره هستند.
کارشناسان دیجیتال مارکتینگ با چه روشهایی به فروش شما کمک میکنند؟
کارشناسان مجموعه هوشمندسازان ساجد با به کار گیری جدیدترین روشهای دیجیتال مارکتینگ، تلاش میکنند تا همواره مجموعه شما را به روز نگه دارند. البته فراموش نکنید که برای وارد شدن به عرصه دیجیتال مارکتینگ و استفاده از مزایای این مفهوم نوظهور، باید یک وبسایت داشته باشید؛ لازم نیست که همه تجارت شما در یک وبسایت اینترنتی خلاصه شود ولی لازم است که دست کم یک وبسایت به تجارت یا کسب و کار فیزیکی خود اختصاص دهید.
موارد زیر، موثرترین روشهای مجموعه ما برای ارتقا فروش شما از طریق مارکتینگ داخلی یا مارکتینگ بینالملل است:
- سئو؛
وقتیکه یک موضوع را در گوگل جستجو میکنید، نتایج زیادی به دست میآید. به طول مثال، زمانیکه عبارت « دیجیتال مارتینگ چیست » را در گوگل جستجو کنید، متوجه میشوید که موتور جستجوی گوگل، 23 میلیون مقاله با موضوع دیجیتال مارکتینگ پیدا کرده است. حالا سوال اینجاست که چرا برخی از مقالات در صفحه اول گوگل قرار میگیرند و بعضی از مقالات در صفحات پایانی؟
سئو ابزاری است که سایت شما را از صفحات آخر موتور جستجوی گوگل، به صفحه اول میآورد. شما به وسیله سئو که یکی از زیرمجموعههای دیجیتال مارکتینگ است، میتوانید حجم زیادی از جستجوگران اینترنتی را به سمت سایت خود سرازیر کنید.
فراموش نکنید: مخاطبی که در گوگل به جستجوی شغلی گشته که در حیطه فعالیتهای شما قرار دارد، هدفمندترین مخاطب برای کار شماست.
اگر با شنیدن توضیحات درباره سئو، نظرتان به این ابزار شگفتانگیز جلب شد، باید بگوییم که در جای درستی قرار دارید، چراکه مجموعه هوشمند سازان ساجد بهترین کارشناسان سئو را در خود جای داده است.
- بازاریابی بر مبنای محتوا
یکی دیگر از روشهای جذب مخاطب تولید محتوای دسته اول است. مدیران بازاریابی دیجیتال توصیه میکنند که با تولید محتوای متنی، ویدئویی و تصویری ترافیک وبسایت خود را افزایش دهید تا در کنار آن بتوانید تولید خود را بیشتر کنید.
تصور کنید که شما یک سایت فروش اینترنتی چمن مصنوعی دارید؛ اگر در کنار فروش اینترنتی، یک مجله اینترنتی هم تعبیه کنید که در آن به موضوعاتی نظیر دکوراسیون داخلی میپردازید، مخاطبان بیشتری به سایت شما مراجعه میکنند. کسانی که در مرحله اول، حتی قصد خرید چمن مصنوعی را ندارد اما وقتی که به اهمیت این کالا در دکوراسیون پی میبرند، ترغیب میشوند که مقداری هم از فروشگاه شما خرید کنند. برخی از کارشناسان این عرصه، محتوای موجود در سایت شما را به یک قلاب ماهیگیری تشبیه میکنند که جستجوگران مانند ماهیها به آنها نوک میزنند تا به سمت و سوی فروشگاه و محصولات شما هدایت شوند.
جالب است بدانید که مجموعه هوشمند سازان ساجد با استفاده از خلاقترین تولیدکنندگان محتوای متنی، ویدئویی و تصویری، یک گزینه مناسب و کاربردی برای ارتقا سایت شماست.
با انتخاب هوشمندسازان ساجد، قلابهای ماهیگیری خود را جلا دهید.
- سایر روشها
دو نمونه بالا، مهمترین ایدههای دیجیتال مارکتینگ برای افزایش فروش شما بود، اما باید بگوییم که شیوههای بازاریابی دیجیتال به این موارد ختم نمیشود. راهکارهای زیر نیز، برای بازاریابی اینترنتی بسیار موثر هستند:
- شبکههای اجتماعی: از شبکههای اجتماعی با روشهای بسیاری میتوان استفاده کرد؛ یکی از سادهترین این روشها، به راه انداختن طوفانهای مجازی است که به وسیله هشتگ اتفاق میافتند. برای استفاده بهتر از شبکههای مجازی، باید یک ذهن خلاق داشته باشید.
- بازاریابی ایمیلی: این روش تا حدودی قدیمی شده است اما هنوز هم گزینه بیجایی برای بازاریابی از راه دور نیست.
- لینکسازی: این شیوه از فروعات سئو محسوب میشود اما بازهم بصورت جداگانه قابلبررسی است.
- تبلیغات گوگلی: سادهترین و پرهزینهترین روش بازاریابی دیجیتال است. کافی است تبلیغات سایت یا محصول خود را در اختیار گوگل بگذارید و با پرداخت هزینههای سنگین تبلیغات، گوگل محصول شما را در هر وبسایتی تبلیغ کند.
چرا باید هوشمند سازان ساجد را برای دیجیتال مارکتینگ انتخاب کنید؟
اگر این مقاله را با دقت و تمرکز خوانده باشید، احتمالا به این نتیجه رسیدهاید که دیجیتال مارکتینگ یک عرصه بسیار گسترده و پیچیده است. شما به تنهایی به هیچ وجه نمیتوانید کسب و کار خود را بوسیله دیجیتال مارکتینگ ارتقا دهید. برای بهره بردن از دیجیتال مارکتینگ و افزایش فروش اینترنتی، به تیم بزرگی از کارشناسان نیاز دارید؛ موارد زیر، حداقل کارشناسان موردنیاز شما هستند:
کارشناس سئو؛
کارشناس تولید محتوای متنی، ویدئویی و تصویری؛
کارشناس رسانه؛
کارشناس گرافیک؛
کارشناس داده؛
کارشناس QI، UI و UX؛
کارشناس وردپرس.
خب با این تفاسیر، شما باید بیست و چهار ساعت وقت خود را صرف گفتگو با کارشناسان مربوط به دیجیتال مارکتینگ کنید؛ پس بقیه کارها چطور پیش خواهد رفت؟
بهترین گزینه برای رهایی از چنین مشکلی و در عین حال، بهره بردن از مزایای دیجیتال مارکتینگ ، کار کردن با یک تیم حرفهای است. یعنی اگر یک تیم، فرایند انجام دیجیتال مارکتینگ سایت شما را به عهده بگیرد و بپذیرد که متناسب با جدیدترین روشها و راهکارها به ارتقای وبسایت و مشتریان شما بپردازد، همه دغدغه شما حل میشود. اینجاست که شما به ضرورت همکاری با مجموعه هوشمند سازان ساجد پی میبرید؛ چراکه مجموعه ما با گردآوردن بهترین کارشناسان دیجیتال مارکتینگ ، یکی از بهترین گزینهها برای انجام این امور است.