طراحی وبسایت و فروشگاه اینترنتی،آموزش قدم به قدم طراحی سایت
پیش از آنکه به سراغ آموزش قدم به قدم طراحی سایت برویم باید درباره یک سوال پرتکرار صحبت کنیم.
سوال اینجاست که وبسایت چه تفاوتی با فروشگاه اینترنتی دارد؟
پاسخ سوال از این قرار است:
فروشگاه اینترنتی تفاوت چندانی با یک وبسایت ندارد؛ در اصل، هر فروشگاه اینترنتی یک وبسایت است. یعنی هر فروشگاه اینترنتی بر بستر یک سایت اینترنتی ایجاد شده است و شما برای داشتن یک فروشگاه اینترنتی، حتما ابتدا باید یک وبسایت طراحی کنید.
آموزش قدم به قدم طراحی سایت
پیش از آنکه به سراغ مراحل علمی برای طراحی سایت برویم، توجه شما را به نکته زیر جلب میکنیم:
وبسایتها با اهداف متفاوتی ایجاد میشوند؛ یک طراح از سایت خود انتظار دارد که به تبلیغ یک محصول بپردازد، یک طراح دیگر، سایت را برای انتشار مقالات اینترنتی ایجاد میکند و یک نفر هم یک وبسایت برای احداث یک فروشگاه اینترنتی طراحی میکند.
برای طراحی وبسایت، در اولین قدم شما باید مشخص کنید که چه هدفی از طراحی این سایت اینترنتی دارید. این مسئله از زوایای متعددی مهم و راهبردی است. به طور مثال، اگر شما قصد ایجاد یک فروشگاه اینترنتی داشته باشید، به وبسایتی نیاز دارید که ترافیک بالاتری نسبت به سایر سایتها داشته باشد.
حالا اگر دقیقا تصمیم گرفتهاید که وبسایت شما برای چه منظوری باید ساخته شود، موارد زیر را با دقت مطالعه کنید.
- قدم اول: وایر فریم یا نمای کلی سایت؛
در قدم اول، شما باید با توجه به کارکردی که از سایت مدنظرتان هست، یک نمای کلی از سایت ایجاد کنید؛ به طور مثال، مشخص کنید که سایت شما چه بخشها و زیربخشهایی باید داشته باشد. به این نمونهها توجه کنید:
o سایت من باید یک بخش مخصوص به اطلاعات شرکت من داشته باشد؛
o سایت من باید یک بخش مخصوص اخبار جدید داشته باشد؛
o سایت من باید یک بخش مخصوص به معرفی محصولاتم داشته باشد؛
o سایت من باید یک بخش مخصوص به معرفی کارمندان داشته باشد.
جملات بالا، نمونهای فرضی برای وایر فریم هستند که شما به دست متخصص طراحی سایت میسپارید.
در طراحی وایر فریم، باید به متخصص بگویید که علاقه دارید کلام بخش در کدام قسمت سایت قرار بگیرد. در یک کلام میتوانیم بگوییم:
شما باید یک نقشه کلی از سایت بکشید.
- قدم دوم: طراحیهای گرافیکی؛
حالا که نقشه کلی سایت را کشیدید، زمان آن رسیده است که درباره طراحی ظاهری سایت برنامه ریزی کنید. در این قسمت، شما باید به این موضوع فکر کنید که سایت شما قرار است چه رنگ و لعابی داشته باشد، یا اینکه تم کلی سایت شما به چه شکلی خواهد بود.
نکته مهم: یکی از راهکارهای مناسب برای ارتقا برندینگ سایت، انتخاب یک رنگ سازمانی است. شما باید یک رنگ سازمانی برای کسب و کار خود مشخص کنید و به طراح سفارش کنید که این رنگ را در طراحی سایت دخیل کند. طراح هم با توجه به خلاقیت و مهارت خود، این رنگ را در بخشهای متعدد استفاده خواهد کرد.
- قدم سوم: مسائل تخصصی کدنویسی و برنامه نویسی؛
در این مرحله، شما باید یک تصمیم مهم و سرنوشتساز برای سایت خود بگیرید. این تصمیم در آینده سایت شما تاثیر میگذارد و همچنین قابلبازگشت هم نخواهد بود.
تصمیمی که از آن صحبت میکنیم به شرح زیر است:
شما باید انتخاب بکنید که وبسایت بر بستر کدام یک از دو سیستم مدیریت محتوایی زیر ساخته شود و باید از طراحی سایت توسط تیم متخصص کمک بگیرید:
- ورد پرس؛
- فریم ورکهای اختصاصی.
حالا این دو گزینه چه تفاوتی با هم دارند؟
ورد پرس:
ورد پرس یک اس ام اس معروف برای مدیریت محتوای سایت است که مزایا و معایب مخصوص به خود را دارد. سی ام اس ورد پرس به اصطلاح متخصصان "متن باز" است؛ حالا این متن باز بودن چه فایدهای دارد؟ این امکان به شما این توانایی را میدهد که بتوانید از افزونهها و قالبهای متفاوتی در سایت خود استفاده کنید. پس اولین مزیت ورد پرس، امکان استفاده از افزونههای آماده رایگان و پولی است. دومین مزیت ورد پرس، استفاده آسان و رابط کاربری ساده است.
درباره امنیت ورد پرس هم باید بگوییم که نظرات متفاوتی در این زمینه ارائه شده است اما در مجموع میتوان گفت که ورد پرس یک سیستم مدیریت محتوای ایمن است مگر اینکه افزونههای مخربی به آن اضافه شوند.
فریم ورک اختصاصی:
حالا که درباره ورد پرس صحبت کردیم، فریم ورک اختصاصی را میتوانیم به راحتی تعریف کنیم. فریم ورک اختصاصی، سیستم مدیریت محتوایی است که از صفر تا صد آن توسط برنامه نویسان طراحی شود. در این سیستم مدیریت محتوایی، دیگر امکان استفاده از افزونهها یا ماژولهای آماده نیست و شما برای طراحی هر قسمتی از سایت، باید با طراح اختصاصی خود صحبت کنید.
حالا ممکن است برای شما این سوال پیش بیاید که سیستم مدیریت محتوای اختصاصی چه مزیتی نسبت به ورد پرس دارد؟
سیستم مدیریت محتوای اختصاصی، یک وبسایت است که دقیقا متناسب با نیاز شما طراحی شده است؛ در نتیجه، میتواند به هر شکل و شمایلی که شما مد نظر دارید در بیاید. همچنین رابط کاربری آن به هر شکلی که شما بخواهید خواهد بود.
خب الان که این دو سی ام اس متفاوت را معرفی کردیم، باید به این موضوع بپردازیم که کدام یک از آنها گزینه مناسبی برای شماست. انتخاب سی ام اسی که به درد کار شما بخورد، وظیفهای است که به عوامل زیادی بستگی دارد؛ موارد زیر از جمله این عوامل هستند:
o میزان بودجهای که شما به طراحی سایت اختصاص میدهید، چقدر است؟
o هدف شما از طراحی یک وبسایت چیست؟ آیا این وبسایت را برای یک موسسه بزرگ طراحی میکنید؟
در پایان این بخش، یک پیشنهاد استثنایی برای شما داریم:
کافی است که با مجموعه هوشمند سازان ساجد تماس بگیرید، تا کارشناسان ما با بررسی دقیق بیزینس و کسب و کار شما، بهترین گزینه را به شما پیشنهاد بدهند.
- قدم چهارم: پیکربندی وبسایت.
در این مرحله، شما ابتدا باید یک هاست مناسب برای سایت خود پیدا کنید، پس از آن به سراغ انتخاب نام دامنه بروید. بهتر است پیش از هر چیزی، دو اصطلاح هاست و دامنه را تعریف کنیم:
هاست چیست؟
هاست یک حساب کاربری است؛ حسابی که در صورت خرید آن، از امکاناتی نظیر فضای دیسک برای بارگزاری مطالب وبسایت در سروری امن، ایمیل مخصوص و چندین امکان دیگر بهرهمند میشوید. نکته مهم اینجاست که شما حتما برای راه اندازی یک وبسایت، به هاست نیاز دارید. هاستها، فضایی را که در بستر اینترنتی تعبیه شده است به سایت شما اختصاص میدهند تا بتوانید انواع محتوای متنی، تصویری و ویدئویی را بر روی وبسایت خود بارگزاری کنید.
دامنه چیست؟
دامنه یک آدرس است؛ اما این آدرس با آدرسهای متعارف یک تفاوت عمده دارد، چراکه یک آدرس اینترنتی است. بگذارید با یک مثال، صحبتمان را ساده کنیم: آیا آدرس هیچ موتور جستجوگری را در ذهن خود دارید؟ حتما!
www.Google.com
زمانیکه این آدرس را در صفحه مرورگر خود جستجو کنید، به موتورجستوی گوگل هدایت میشوید.
خب با این توضیحات، احتمالا متوجه شدهاید که نام دامنه و هاست دقیقا چه مفاهیمی هستند و چه لزومی برای یک وبسایت دارند.
- قدم پنجم: وبسایت را استارت بزنید!
اگر همه مراحل قبلی را با دقت انجام داده باشید، حالا میتوانید با متصل کردن وبسایت خود به شبکه جهانی اینترنت، سایت اینترنتی خود را استارت بزنید؛ پس از انجام مراحل بالا، سایت شما از هر نقطهای در جهان قابلدسترسی خواهد بود و هر کسی میتواند از آن بازدید کند.
چرا برای طراحی سایت، هوشمند سازان ساجد را انتخاب کنیم؟
اگر آموزش گام به گام طراحی سایت را با دقت مطالعه کرده باشید، احتمالا به یک نکته مهم رسیدهاید: طراحی سایت، کار سادهای نیست و بدون کمک گرفتن از متخصصان، امری ناممکن است.
شما برای اینکه بتوانید یک وبسایت کاربردی طراحی کنید، لازم است که از متخصصان گوناگونی استفاده بکنید؛ متخصصانی نظیر گرافیست، طراح رابط کاربری، متخصص سئو و متخصص تولید محتوای ویدئویی و متنی.
هماهنگ کردن این متخصصان با یکدیگر و تنظیم و پیشبرد پروژه طراحی سایت کار چندان سادهای نیست؛ بهتر است بگوییم که این کار، با استرس فراوانی همراه است و هر لحظه ممکن است کار به شکل اشتباهی پیش برود. علاوه بر این حرفها، شما در قسمت انتخاب سیستم مدیریت محتوا یا انتخاب یک هاست و دامنه مناسب، نیاز به مشاورههای طولانی مدت و دقیق با متخصصان این امر دارید. پس راه چاره چیست؟
بهترین گزینه پیش روی شما، مجموعه هوشمند سازان ساجد است.
مجموعه ما، با گرد هم آوردن متخصصان عرصه دیجیتال مارکتینگ و تجارت اینترنتی، یک انتخاب بدون استرس و مناسب برای شرکتهایی است که دوست دارند برنامه طراحی وبسایت آنها به خوبی به پیش برود.
گروه ما، شامل مجموعهای از متخصصان طراحی سایت میشود که با دقت نظر و حوصله فراوان آماده همکاری با شما هستند.
هوشمند سازان ساجد در هر قدم از طراحی سایت آماده مشاوره دادن به شما و کسب و کار شماست؛ انتخابهایی نظیر انتخاب هاست مناسب، سیستم مدیریت محتوای اینترنتی و بهترین دامنه، با مشورت مشاوران ما، به بهترین شکل به پیش خواهد رفت.